-
Publikumsvekst på 20%
Av de 18000 som besøkte Kongsberg Agenda de 4 solfylte dagene i juni, var ca 8000 tilreisende fra andre norske kommuner. I tillegg kommer internasjonalt besøk.
Teknologibyens egen befolkning i alle aldre, strømmet til arrangementer og aktiviteter med en felles fasinasjon for teknologi og kunnskap.
Folkelivet skapte en god ramme rundt teknologifestivalen til alle døgnets tider. Barn, unge, voksne og eldre lot seg begeistre av foredrag, debatter, utstillinger og aktiviter. Gratiskonsertene hver kveld samlet ca. 1500 festglade mennesker på området ved Parkscenen, og det var en god mix av internasjonalt, nasjonalt, lokalt næringsliv og innbyggere.
-
Antall arrangører, arrangementer og utstillere økte kraftig
Både antall arrangementer og arrangører økte med 50%. i 2024 var det 311 poster i programmet og ca. 100 aktører sto som arrangører. 2024 festivalen hadde også et mye større internasjonalt preg med flere store utenlandske bedrifter på plass. Teknologiutstillingen TeXpo økte antall utstillere med 50%, og nesten 40 bedrifter viste fram sine teknologiske løsninger.
-
Kongsbergfolk i alle aldre er stolte av Agenda
Årets spørreundersøkelse ga 700 tilbakemeldinger, hvorav 60% var svar fra byens egne innbyggere og næringsliv. Det er tydelig at teknologifestivalen også har blitt populær lokalt.
9 av 10 er fornøyd med Agenda og vil delta på nytt neste år og samtidig anbefale Agenda til venner og kollegaer.
Det mangler ikke på engasjement fra publikum på forbedringsforslag mot neste års festival. Selv om 9 av 10 var fornøyd med festivalen, så sendte alikevel ca 600 inn ris, ros og forbedringsforslag på alt fra bedre vær og kortere barkø til færre programposter og bedre skilting 😊
-
Sterk vekst i digital kanaler
Kongsberg Agendas egne kanaler på nett, app og i sosiale medier økte sitt besøk med nesten 100%. Folk er veldig interessert i konseptet og folk snakker sammen om sprer det gode ordet i de rette kretsene, både analogt og digitalt. Dette er også foreløpig markedsstrategien til Agenda. Til tross for spede markedsbudsjetter jobbes det godt organisk med å publisere relevant innhold og samtidig få nettverket av partnere og arrangører til å spre budskapet videre om at Agenda er Norges viktigste teknologifestival.
I og med at Agenda er en festival i vekst og at det koster å vokse, så brukes det foreløpig svært lite på annonsering og markedsføring til fordel for selve riggen og innholdet.