Hva skjer når kunstig intelligens ikke bare endrer måten vi jobber på – men også hvem som får jobbe, hva vi utdanner oss til og hvordan vi opplever mening i arbeidslivet?
Moderatorene Eirik Norman Hansen og Hans-Petter Nygård-Hansen leder et godt sammensatt panel i en spennende samtale.
Panelet oppdateres løpende!
Generasjon Z vokser opp i en tid preget av rask teknologisk utvikling, global usikkerhet og et arbeidsmarked i stadig endring. AI tar allerede over oppgaver som tidligere krevde høy utdanning, samtidig som vi ser stor mangel på kompetanse innen praktiske og samfunnskritiske yrker. NAV varsler et betydelig underskudd på blant annet sykepleiere, elektrikere og håndverkere. Hvordan møter vi denne utfordringen – og hvordan motiverer vi unge til å utdanne seg til det samfunnet faktisk trenger?
I denne programposten setter vi søkelys på kompetansemismatch: hvorfor har vi mange med mastergrader i fag som ikke gir jobb, samtidig som yrkesfagene skriker etter folk? Hvordan kan vi bruke insentivordninger, omdømmearbeid og utdanningspolitikk for å gjøre nødvendige yrker mer attraktive – og ikke minst, meningsfulle?
Men fremtidens arbeidsliv handler ikke bare om tall og titler. Stress, prestasjonspress og digitalt nærvær preger unge i dag, og mange sliter med psykisk uhelse før de i det hele tatt er i jobb. Når AI både kan være en produktivitetsforsterker og en stressfaktor – hvordan skaper vi da arbeidsplasser som også er bærekraftige for hodet og hjertet?
Vi tar debatten om hvordan Generasjon Z kan rustes for et arbeidsliv i endring. Det handler om mer enn teknologi – det handler om verdier, tilhørighet og hvordan vi sammen bygger et samfunn der unge kan bidra, utvikle seg og finne mening.
Dette er en samtale om fremtidens arbeid – og fremtidens arbeidstakere. Hvordan sørger vi for at det ikke bare finnes jobber – men også liv å leve i dem?
Hvordan er denne programposten koblet til teknologi
AI forandrer arbeidslivet – hvem som får jobb, hva vi utdanner oss til og hvordan vi jobber. Teknologi blir både en løsning og en utfordring i møte med fremtidens kompetansebehov.