-
Børge Sandengen - DAYTWO
Hvorfor Kongsberg Agenda
- Kongsberg Agenda er viktig. Teknologi er viktig. Nettverk og samarbeid er viktig. Derfor har vi valgt å bidra inn i festivalen videre også som partner. Teknologiforståelse er antagelig den viktigste premiss for endring – både for samfunn, selskaper og enkeltmennesker. Her har Kongsberg Agenda vært en pioneer. Ved å sette dagsorden for teknologiutvikling på kryss av politikk, næringsliv og utdanning skapes endring. For oss i DAYTWO er det nettopp i dette skjæringspunktet vi kan skape fremtidens merkevarer.
Inkluderende miljø
Alle fora og aktiviteter er gratis på Kongsberg Agenda. Det er åpne debatter, fagsamtaler, konserter og felles samlingsplasser. Det gjennomføres hachatons og tenketanker – workshops og interaktive opplevelser. Det er en åpen deltagelse for alle som er nysgjerrig og vil delta. Tradisjonelt har teknologi vært kritisert for å oppleves «ekskluderende» i form av å være tilrettelagt for et smalt segment av teknologer. Med Kongsberg Agenda som åpen arena fjernes barrierer og skaper inkluderende muligheter på kryss av befolkningen.
- Partnerskapet er en naturlig formalisering av det arbeidet vi har jobbet med siden etableringen av teknologifestivalen. DAYTWO har fått tilliten til å bidra med etablering av navn,- identitet, kommunikasjonsrammeverk; til utvikling av produkter og tjenester som sikrer en smidig og helhetlig kundereise for deltagere og eiere, kommenterer daglig leder Børge Vike Sandengen, DAYTWO
-
Studietur til SXSW i 2024
Et naturlig partnerskap
- Reisen startet med en designsprint 3 måneder før første års gjennomføring i 2022. For en teknologifestival som hele veien utfordrer grensene for visualisering og teknologiske muligheter, har vi fått være med å sjøsette supplyskip- og vindmøller i Kongsberg sentrum, skape eventhåndterings-software, apper og nettsider og en profil vi opplever står svært godt ut.Å jobbe så tett med eiere og øvrige samarbeidspartnere gjør noe med hele teamet hos oss i DAYTWO. Spesielt vil jeg berømme programkomiteen som gjør en formidabel jobb med å sette «agenda», men uten deres visjonære og modig leder for tjenesteutvikling og kommunikasjon, Sverre Engelstad, er jeg redd ambisjonen for merkevare- og digitalisering fort kunne blitt like blodfattig som Arendalsuka kritiseres for. Dette prosjektet er rett og slett veldig morsomt for oss å være en del av DAYTWO, forsetter Sandengen.
-
Resultater
Det er også veldig motiverende å se effekten av tydelig posisjonering. På kun 3 år har festivalen tatt en klar posisjon som Norges viktigste arena for teknologi. Ikke bare deltar det en rekke globale selskaper som partnere, foredragsholder, debattanter – men vi erfarer at selve festivalen stadig må utvides til nye områder. Flere scener må tilgjengeliggjøres og folk bokstavelig talt åpner hjemmene sine for å huse alle som vil delta. Sist år ble det rapportert om oppunder 20 000 besøkende, +300 eventer, fullsatte konserter foruten en vekst på drøyt 30% sammenlignet med året før.
2025 tegner igjen til å bli betydelig større. Festivalen og formatene er allerede utvidet betydelig, og After Tech konseptet, som gjennomføres som månedlige nettverksmøter i forkant av festivalen på Rebel i Oslo utvider tid og lokasjon.
-
Sverre Engelstad - Marked og Kommunikasjonssjef
Et fremoverlent og annerledes byrå
- Selvfølgelig må en teknologifestival utvikle egen tech og en profil som gir rom for litt galskap. Det holder ikke med hyllevare som passer sånn nesten. DAYTWO utfordrer oss. Med en kreativ tilnærming og gjennom smart bruk av teknologi, spares tid og vi sikrer helhetlige kundeopplevelser for besøkende og partnere.
Vi liker å overraske og skape litt «sirkus». DAYTWO har stadig nye forslag til hvordan vi kan koble profil og teknologi for å skape morgendagens løsninger. Det engasjerer – og det skaper verdi, avslutter Sverre Engelstad, markeds- og kommunikasjonssjef i Kongsberg Agenda.