-
#1: Aker Carbon Capture
CO2-fangst. Kommersielt tilgjengelig med mange anlegg som er i byggefase eller som er levert. Anlegg i NL og Brevik i drift 2024. Teknisk bevist og har kommersielle kontrakter på plass. Viktig aktør i voksende områder. Fra å ha vært sett på som uinteressant for 10 år siden har de nå EU-mål 50 mill tonn i 2030. ACC ligger foran. Nettopp solgt 80% til SLB (Schlumberger)
Les mer - Var «for tidlig» ute med teknologi for CO2-fangst – nå følger verden etter
-
#2: Corvus Energy
Batterier og brenselceller. Kommersielt gjennombrudd for FC- markedsledende på maritime batterier. Energy er pioner innen avkarbonisering av skipsfarten med batterier siden 2009. I løpet av de siste årene har de også utviklet maritime brenselceller og solgt sitt første system til MS Skulebas. Rundt 60% markedsandel på batterier.
Les mer:
-
#3: Hycast
Hycast har utviklet en avansert støpeteknologi for aluminium som sparer både energi, lager mindre vrak og er mer bærekraftig. Hycast er 100 prosent norsk, men eksporterer 90 prosent av produktene – selv til lavkostland som Kina, India etc. Hycast er kåret til Norges Smarteste industribedrift 2024. Selskapet er en spin-off fra Hydro på Sunndalsøra (1990). Bruker 5 % av omsetningen på forskning og utvikling.
Hycast selger teknologien til alle produsenter av aluminiumspressbolt og valseblokk. Juryleder Torger Reve: – Hycast er et godt eksempel på at det skjer veldig mye teknisk og avansert utvikling med automatisering og digitalisering i mellomstore og mindre bedrifter i alle deler av landet.
Les mer:
-
#4: Hydrovolt
Resirkulering av batterier. En av de mest avanserte batteriresirkuleringsanleggene i verden. Hydrovolt - samarbeid mellom Northvolt og Hydro. Europas største anlegg for resirkulering av elektriske kjøretøybatterier og har en kapasitet til å behandle 12 000 tonn batteripakker årlig. Nok til å håndtere alle utrangerte batterier i Norge. Gjenvinner opptil 95 % - inkludert plast, kobber, aluminium, og "svart masse"—en blanding som inneholder nikkel, mangan, kobolt og litium (Electrek). Disse materialene blir ytterligere behandlet for å produsere batterigrade materialer, som igjen brukes i ny batteriproduksjon. Hydrovolt planlegger også å utvide sin resirkuleringskapasitet i Europa, med mål om å behandle 70 000 tonn batteripakker innen 2025 og 300 000 tonn innen 2030 (Hydrovolt) (CleanTechnica).
Les mer:
-
#5: Zeabuz
Første kommersielle autonome fartøy i drift i Stockholm 2023 - MS Estelle - med Torghatten. På vei mot elektrisk og dels autonom passasjerfrakt - Zeabus er først ute med kommersiell drift - med fører riktignok - men overvåket fra land. Skal utvide med enda en båt, fjerne sertifisert kaptein og erstatte med sikkerhetsperson.
Testet autonomi i Singapore havn – på lite frakteskip. Skal med partner Yinson GreenTech delta i anbud på 500-600 elektriske og dels autonome fartøy. Snakker også med andre selskaper om å tilby autonomiteknologien – Edge PC med software, kobling av sensorer, lidar, kameraer, AIS og integrasjon med kontrollsystem.
Ifølge gründerne fra NTNU – eneste som er kommersielt tilgjengelig – kanskje 2-3 til som vaker i nærheten i verden.
Les mer:
-
#6: ZEG Power
Produksjon av hydrogen med integrert CO2-fangst. Første kommersielle anlegg bygges av H2 Production i Energiparken i Øygarden.
Les mer:
Dette er juryen:
- Nils Øveraas, (Juryleder) Styreleder i Polyteknisk Forening: Juryleder:
- Trond Markussen, President i Nito,
- Yngvild Linnea Andalsvik, Tekna, fagsjef romovervåkning i Norsk Romsenter
- Anne Kjersti Fahlvik, direktør i Norges forskningsråd
- Øystein Eriksen Søreide, direktør i Abelia,
- Anette Fischer, leder for telecom, media og teknologi i DNB,
- Harald Solberg, adm. direktør i Norsk Industri
- Jan M. Moberg, teknologiredaktør Teknisk Ukeblad Media
Dette er kriteriene:
Kandidatene som nomineres til prisen, skal representere en god ingeniørmessig løsning, et prosjekt eller et gjennombrudd på et teknologisk eller samfunnsmessig problem. Teknologien eller løsningen må være utviklet hovedsakelig i Norge og dokumentert med minimum et demoanlegg/prototyp eller gjennomført leveranse.
Les mer om arrangementet