-
Jens Stoltenberg på Parkscenen 2025
22% publikumsvekst
Siden oppstarten i 2022 har arrangementet hatt en stabil og positiv utvikling, med en jevn balanse mellom tilreisende besøkende og lokale innbyggere og arbeidstakere.
Ambisjonen fremover er å sikre en sunn og håndterbar tilstrømning av publikum og nye aktører, samtidig som festivalen bevarer sitt komprimerte og fokuserte format. Arrangørene ønsker ikke å utvide programmet ytterligere i antall programposter, men legger strategisk vekt på å utvikle kvaliteten i innholdet samt teknologiutstillingen TeXpo. Her er målet å tiltrekke seg et enda bredere spekter av nasjonale og nordiske aktører som kan vise frem fremtidens teknologi.
-
Stormcast på Agenda Vekst
Et mer spissa konsept
Antallet arrangører og programposter har blitt noe redusert siden 2024, et bevisst valg for å heve kvaliteten og det teknologiske faginnholdet. Det er et ufravikelig krav at alle programelementer skal ha teknologi som hovedtema. Festivalen i år kunne likevel skilte med 85 arrangører og 285 programposter av høy kvalitet. Nye scener og bedriftshubber, utstyrt med profesjonell teknikk og tydelig profilering, bidro til å løfte festivalopplevelsen ytterligere.
-
Samlet mange flere beslutningstakere
I 2025 befestet Kongsberg Agenda sin rolle som Norges fremste teknologifestival ved å samle toppledere fra selskaper som Telenor, Equinor, Aker og Kongsberg Gruppen. Festivalen hadde også bred og toppa deltakelse fra politikere som bidro med viktige innspill rundt rammevilkår for norsk teknologiutvikling. Mangfoldet ble ytterligere styrket av en rekke nye små og mellomstore aktører, både på scenen og blant utstillerne, noe som gjør festivalen til en sentral møteplass for hele det norske teknologimiljøet.
-
Ikke bare en pratefestival
Teknologiutstillingen TeXpo doblet sitt utstillingsareal til 322 løpemeter og kunne ønske velkommen 42 bedrifter fra hele landet. Utstillingen ble utsolgt og vi måtte takk nei til flere, sier kommunikasjon- og markedssjef Sverre Engelstad. En nyhet for året var at flere utstillere benyttet sine stands til egne programposter, som demonstrasjoner, korte foredrag og rekrutteringspitcher. – Vi oppfordrer utstillerne til å bruke ressursene på standen enda bedre og invitere potensielle ansatte til uformelle samtaler om teknologi, sier TeXpo-ansvarlig Sverre Engelstad.
-
Har nordisk ambisjoner
For å forsterke posisjonen i det nasjonale og det nordiske markedet, flyttes Kongsberg Agenda én uke tidligere i 2026, til 10.–13. juni. Dette gir festivalen bedre forutsetninger for å tilpasse seg nasjonale og internasjonale møteplasser og nå ut til flere norske studenter.