-
Vil vise seg fram
- Dette er jo to globale selskap med godt fotfeste i Norge men som kanskje ikke så mange kjenner godt nok til, så vi drodlet litt sammen og mener Kongsberg Agenda kan være en arena hvor vi både får profilering og som kan være en fin utstillingsarena, sier Gunnar Brennekåsa, Director Defence & Defence Industry i CGI Norge.
Og de to selskapene er mye større enn mange er klar over. CGI er en 50 år gammel IT-bedrift som startet opp med to ansatte i Quebec i Canada, og har hatt en vill vekst. Nå er det over 92.000 ansatte globalt, 600 av dem sitter i Norge. IFS er opprinnelig et svensk selskap som ble startet opp i Lindkjøping, men strekker seg i dag langt utenfor Sveriges grenser. De opererer i mer enn 50 land og har 6000 ansatte globalt.
-
Store selskap
CGI leverer forretningsrådgiving, systemintegrasjon og outsourcingtjenester innenfor mange ulike markeder. IFS er en global leverandør av forretningssystemer, alt fra økonomi, innkjøp, produksjon, logistikk, prosjekt til vedlikehold og service. De jobber blant annet mye opp mot forsvar- og energisektoren. IFS og CGI har vært partnere i over 20 år.
- Vi har vært på mange ulike store arrangementer og gleder oss til årets Kongsberg Agenda. Vi ser på det som en fordel at Kongsberg Agenda foreløpig ikke er så stort – verken geografisk eller i antall publikummere. Det gjør det enklere å vise seg frem og selv kunne gå rundt i byen å se hvordan andre har gjort det på sine stands og programmer sier Brennekåsa.
- Jeg håper vi får mulighet til å faktisk snakke sammen. Jeg har fortsatt tro på at å diskutere og få til gode debatter har en stor verdi.
Tom A. Smith, VP i marketing i IFS, har også høye forventinger til årets festival.
- Dette er en ny arena, da det er første gang vi er der. Vi håper å treffe på våre etablerte relasjoner, samt skape nye kunderelasjoner under årets arrangement – både eksisterende og nye kunder er viktig for oss, sier Smith.
I tillegg til gode dialoger, profilering og nye bekjentskaper – er de også opptatt av videre rekruttering.
Det kan være vanskelig med rekruttering, og da er det viktig å også kunne snakke med akademia. Kongsberg-miljøet er veldig interessant for oss, sier Brennekåsa.
-
Vil bruke arenaen
CGI og IFS er klare på at de ønsker å bruke arenaen godt. De kommer til å sette opp flere poster på programmet, benytte seg av egne ressurser og samtidig være synlig – blant annet med en stor stand. Nå diskuteres det internt hvilken type teknologiske løsninger de skal ta med for å vise frem.
- Vi kommer til å bruke programposter til å presentere gode diskusjoner, og vi gleder oss til å snakke om politikk, industri, teknologi og hvordan fremtidens løsninger kommer til å se ut, sier Smith.
- Vi håper selvfølgelig at vi drar fra Kongsberg Agenda med mange nye tanker og ideer, så vi gleder oss til å bli inspirert. Brennekåsa i CGI legger til at de også ser frem til å møte selskaper innenfor flere bransjer, både store og små.
- Gang på gang opplever vi at innovasjonen skjer i en del av de mindre selskapene, sier Brennekåsa.
- Vi gleder oss stort til dette arrangementet. Vi er jo blitt solgt inn hva Kongsberg Agenda ønsker å oppnå som en ledende tech-festival, og hvis de klarer å levere på det – så blir dette kanonbra. Bare det å sette seg ned og ta en øl, og diskutere med andre i en mer rolig atmosfære enn til daglig det vi er opptatt av, avslutter Brennekåsa.