Nytt avløpsdirektiv fra EU krever oppgradering av norske renseanlegg, og i Kongsberg bygges det et nytt, dyrt renseanlegg for å møte dagens krav. I forbindelse med denne aktualiseringen av renseanlegg, ønsker vi å presentere en mulighet for utnyttelse av overskuddsenergi fra avløpsanleggene, som gir økonomisk gevinst både for anleggseier og energikunder.
Formatet blir en presentasjon med åpning for spørsmål underveis og i etterkant.
Dette blir en oppfølger etter foredraget «Drit i energi» fra Agenda 2024, da vi presenterte prosjektet før byggingen var igangsatt.
Hvordan er denne programposten koblet til teknologi?
Hvordan kan teknologi gjøre avløpsanlegg til en ny energikilde. Vi viser hvordan smarte løsninger kan utnytte overskuddsvarme og gi både lavere energibruk og økonomisk gevinst.