Kvantesensorer kan gi nye muligheter for navigasjon uten GPS, overvåkning av kritisk infrastruktur og avansert deteksjon. Norge har sterke fagmiljøer, god infrastruktur og industrielle aktører innen sensorteknologi, hav, energi og forsvar. Samtidig øker tempoet og konkurransen internasjonalt.
Flere land investerer tungt i kvanteteknologi, og sensorer er blant områdene hvor anvendelsene kan komme først. Likevel er økosystemet i Norge fortsatt i en tidlig fase, og avstanden fra forskning til marked er stor. Hva skal til for at Norge ikke bare utvikler teknologien, men også bygger industri, selskaper og eksport?
Program:
Velkommen ved Monika Sandnesmo, daglig leder, Norsk kvanteklynge
Forskningsfronten: hvor står Norge?
Mats Carlin, SINTEF Digital
Industrielle case: hva er mulighetene?
Ellen D. Tuset, KONGSBERG
Andreas Hafver, DNV
Panelsamtale: hvordan mobiliserer vi?
Elisabeth Syverud, USN
Hilde Erlandsen, Norges Forskningsråd
Lene Sælen, Innovasjon Norge
Lise Våland Sund, NHO
John T. Torvik, SINTEF TTO
Ordstyrer: Carina Hundhammer, styreleder Norsk kvanteklynge og UiO
Hvordan er denne programposten koblet til teknologi?
Arrangementet tar utgangspunkt i kvantesensorer og hvordan teknologien kan brukes i blant annet navigasjon, overvåking og presisjonsmålinger. Hvordan legger til rette for utvikling og bruk i Norge.