Scene: Politisk Agenda Arrangør: Sintef, Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Universitetet i Oslo, NTNU, DNV, DNB, Simula Research Laboratory, NORCE, FFI, OsloMet, KONGSBERG, NHO, Telenor, Equinor
  • onsdag 10. Juni 09:30 - 10:15
  • Rullestoltilpasset lokale
  • Rullestoltilpasset WC
Tilbake til programmet
Hvordan gjør vi kvantesensorer til eksportsuksess?
Foto: Mari Aftret Mørtvedt, SINTEF

Del denne begivenheten

Kvantesensorer kan gi nye muligheter for navigasjon uten GPS, overvåkning av kritisk infrastruktur og avansert deteksjon. Norge har sterke fagmiljøer, god infrastruktur og industrielle aktører innen sensorteknologi, hav, energi og forsvar. Samtidig øker tempoet og konkurransen internasjonalt.

Flere land investerer tungt i kvanteteknologi, og sensorer er blant områdene hvor anvendelsene kan komme først. Likevel er økosystemet i Norge fortsatt i en tidlig fase, og avstanden fra forskning til marked er stor. Hva skal til for at Norge ikke bare utvikler teknologien, men også bygger industri, selskaper og eksport?

Program:

Velkommen ved Monika Sandnesmo, daglig leder, Norsk kvanteklynge

Forskningsfronten: hvor står Norge?

Mats Carlin, SINTEF Digital

Industrielle case: hva er mulighetene?

Ellen D. Tuset, KONGSBERG

Andreas Hafver, DNV

Panelsamtale: hvordan mobiliserer vi?

Elisabeth Syverud, USN

Hilde Erlandsen, Norges Forskningsråd

Lene Sælen, Innovasjon Norge

Lise Våland Sund, NHO

John T. Torvik, SINTEF TTO

Ordstyrer: Carina Hundhammer, styreleder Norsk kvanteklynge og UiO

Kontaktperson

Monika Sandnesmoen monika.sandnesmo@sintef.no 95743195