Teknologi og digitalisering endrer måten vi lever, arbeider og lærer på. Med den raskt voksende integreringen av kunstig intelligens (KI) i ulike aspekter av livene våre, står utdanningssystemet overfor nye utfordringer og muligheter. Med et arbeidsmarked som omfavner KI setter det krav til skolens ansvar for å gi elevene kunnskap og kompetanse om verktøyene de vil møte på i arbeidslivet. Samtidig vet vi dagens skoleelever allerede bruker KI.
Panelet dykker ned i spørsmål rundt digitalisering og kunstig intelligens i skolen, med fokus på de konkrete utfordringene og mulighetene disse teknologiene bringer. Hvordan kan vi ruste morgendagens ingeniører og teknologer for at KI-drevet arbeidsliv, samtidig som sosial læring og grunnleggende ferdigheter ligger i bunn?
Paneldeltakere:
Marte Blikstad-Balas, professor på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO og ledet ekspertgruppen for digital læringsanalyse. pedagogisk rådgiver Jon Kvist fra Vestfold fylkeskommune, Pål Syvertsen fra Kongsberggruppen og Malin Waage fra Vestlandsforskning.
Moderator: Safina de Klerk, leder av Oslo Vitensenter