Scene: Agenda Vekst Arrangør: Handelshøyskolen BI
  • onsdag 10. Juni 12:30 - 13:15
  • Rullestoltilpasset lokale
  • Rullestoltilpasset WC
Tilbake til programmet
Hvorfor kan vi ikke ha svenske tilstander?

Del denne begivenheten

Olje og gass gjorde Norge til et innovasjonsland. Gjennom langsiktige investeringer, tett samspill mellom stat, forskning og næringsliv, og vilje til å satse, bygget vi kompetanse og selskaper i verdensklasse. Men utenfor petroleumssektoren lykkes vi langt sjeldnere.

Sverige har i større grad klart å utvikle sterke teknologimiljøer, bygge globale vekstselskaper og skape en kultur der kapital, gründere og industri oftere finner hverandre. Norge har også gode ideer, sterke fagmiljøer og betydelig kapital – men hvorfor blir resultatene så ulike?

Handler det om svakere kommersialiseringskultur, mindre risikovilje, færre seriegründere eller et økosystem som i mindre grad løfter selskaper fra oppstart til internasjonal vekst? I denne debatten spør vi hva Norge kan lære av Sverige, av sin egen oljehistorie – og hva som må til for å bygge neste kapittel i norsk innovasjonshistorie.

Kontaktperson

Camilla Bruusgaard Greve camilla.b.greve@bi.no 46410070