Scene: Agenda Kompetanse Arrangør: KOG, USN, Kongsberg Vitensenter
  • fredag - 20. Juni 12:01 - 12:58
  • Streaming
  • Hørselshjelp
  • Rullestoltilpasset lokale
  • Tegnspråktolkning
  • Rullestoltilpasset WC
Tilbake til programmet
Koding for tallforståelse

Del denne begivenheten

Medvirkende

  • Gro Tvedt Hollevik
    Gro Tvedt Hollevik - Prosjektansvarlig
  • Anne Fekjan Solheim
    Anne Fekjan Solheim - Prosjektdeltager

PISA-resultatene viser dramatisk økning av lavtpresterende elever i matematikk! Det er et stort behov for nye tilnærminger for å styrke elevenes matematisk kompetanse. Prosjektet "Koding for tallforståelse" tar sikte på å møte denne utfordringen med kodingsaktiviteter som et pedagogisk verktøy og undersøker om dette kan styrke tallforståelsen hos elever på 2. trinn.

Tallforståelse er en grunnleggende ferdighet som er avgjørende for å utvikle matematisk kompetanse hos barn. Ifølge Aunio og Räsänen (2016) består tallforståelse av flere kjerneferdigheter som barn i alderen fem til åtte år bør tilegne seg for å lykkes i matematikk.

Koding for 2. trinns elever handler om å introdusere grunnleggende programmeringskonsepter på en måte som er forståelig og engasjerende for unge barn. I prosjektet "Koding for tallforståelse" ble det brukt egenutviklete undervisningsmaterialer basert på teorier om tallforståelse og forskning på motivasjon knyttet til analog programmering og roboter.

Prosjektet involverer også økt lærerkompetanse for å støtte denne prosessen.

Gjennom et eksperimentelt design fikk elever fra tre skoler undervisning med egenutviklete undervisningsopplegg basert på teorier om tallforståelse og forskning på motivasjon. En annen skole fungerte som kontrollgruppe og hadde ordinær matematikkundervisning. Lærerne som deltok i prosjektet, gjennomførte kodingsaktivitetene over åtte uker og rapporterte ukentlig.

Resultatene viser at intervensjonsgruppen hadde signifikant høyere tallforståelse enn kontrollgruppen etter prosjektperioden. Elevene som deltok i kodeundervisningen lærte mer enn elevene i kontrollgruppen, og de som hadde lavest poengsum før oppstart, hadde en nesten fire ganger så høy poengstigning som resten av elevene. Lærerne rapporterte også om økt motivasjon og engasjement blant elevene, samt positive endringer i deres tallforståelse.

Vi konkluderer med at kodingsaktiviteter som pedagogisk verktøy i kombinasjon med kompetanseheving av lærere kan øke elevers tallforståelse, spesielt for de som sliter med denne. Denne undervisningen kan også bidra til et inkluderende læringsmiljø, siden den gjennomføres i hele klasser.

Kontaktperson

Gro Tvedt Hollevik ghol@usn.no 47023654