Scene: Agenda Kompetanse Arrangør: KOG, USN, Kongsberg Vitensenter
  • fredag 20. Juni 10:01 - 10:45
  • Rullestoltilpasset lokale
  • Rullestoltilpasset WC
Tilbake til programmet
Kan koding løfte barns matematikk-forståelse?

Del denne begivenheten

Medvirkende

  • Gro Tvedt Hollevik
    Gro Tvedt Hollevik - Prosjektansvarlig
  • Anne Fekjan Solheim
    Anne Fekjan Solheim - Prosjektdeltager

Kan koding – med roboter og praktiske aktiviteter – være en vei inn i matematikken for de yngste elevene?

Prosjektet "Koding for tallforståelse" har undersøkt akkurat dette. Over åtte uker fikk andreklassinger opplæring med kodingsvertøy, målet var å styrke deres tallforståelse – og resultatene er oppsiktsvekkende.

Elevene som hadde svakest utgangspunkt lærte mest, og både mestringsfølelse og motivasjon skjøt i været.

Men hva skyldes denne effekten? Hvordan virker kodingsaktivitetene – og hvilken rolle spiller lærerne i å gjøre teknologien til et inkluderende og effektivt verktøy?

Bli med og utforsk:

  1. Hvordan teknologi kan integreres i tidlig matematikkundervisning
  2. Hvorfor koding engasjerer – og løfter – barn som ellers faller fra
  3. Hvordan vi kan bygge læringsmiljøer hvor alle elever får et bedre matematisk utgangspunkt
  4. Hvilke betydning har lærernes kompetanse
  5. Hva kan dette betyr for fremtidens skole

Vi inviterer deg til en presentasjon som kombinerer forskning, praksis og fremtidsvisjon – og stiller spørsmålene som virkelig betyr noe for barnas læring.


Kontaktperson

Gro Tvedt Hollevik ghol@usn.no 47023654