Kan koding – med roboter og praktiske aktiviteter – være en vei inn i matematikken for de yngste elevene?
Prosjektet "Koding for tallforståelse" har undersøkt akkurat dette. Over åtte uker fikk andreklassinger opplæring med kodingsvertøy, målet var å styrke deres tallforståelse – og resultatene er oppsiktsvekkende.
Elevene som hadde svakest utgangspunkt lærte mest, og både mestringsfølelse og motivasjon skjøt i været.
Men hva skyldes denne effekten? Hvordan virker kodingsaktivitetene – og hvilken rolle spiller lærerne i å gjøre teknologien til et inkluderende og effektivt verktøy?
Bli med og utforsk:
- Hvordan teknologi kan integreres i tidlig matematikkundervisning
- Hvorfor koding engasjerer – og løfter – barn som ellers faller fra
- Hvordan vi kan bygge læringsmiljøer hvor alle elever får et bedre matematisk utgangspunkt
- Hvilke betydning har lærernes kompetanse
- Hva kan dette betyr for fremtidens skole
Vi inviterer deg til en presentasjon som kombinerer forskning, praksis og fremtidsvisjon – og stiller spørsmålene som virkelig betyr noe for barnas læring.
Hvordan er denne programposten koblet til teknologi
Integrering av teknologi i matematikkundervisningen gir elevene digitale ferdigheter og matematisk kompetanse, noe som er avgjørende for suksess i dagens og fremtidens teknologidrevne samfunn.