Bli med å diskutere hva som skal til for å få realfag som virker
Bli med på en interaktiv seanse der alle må delta med sine meninger etter noen veldig korte innledninger. Vi lover god stemning og tydelig påfyll til refleksjon om hva som må skje med realfagene.
1. Ja det står dårlig til. Elisabeth Erlimo Vitensenteret Innlandet
Om Vitensentrenes temperatur på realfagsundervisning i norsk skole
2. Vi unge er veldig bekymra. Tim Bernløv Tekna Studentene
Mange unge mener at samfunnet har sviktet realfagsundervisningen
3. Vi må tenke nytt. Safina de Klerk Visepresident NITO og Teknisk museum.
Når noe ikke virker, må man gjøre noe nytt. Når det er katastrofe, må en gjøre veldig mye nytt!
4. Meningsbrytning med alle i salen
Vi sjekker hva salen mener om realfagskrisen og hva som må til!
Vel møtt til en heftig meningsutveksling om noe veldig viktig!
Landets vitensentre er landet rundt med tilbud for nesten alle skolene hvert år. Vi ser forskjellene, utfordringen, hva som er vanskelig og hva som virker. I denne økten deler vi av våre erfaringer og refleksjoner og hva vi tror trengs for å få et nasjonalt løft for realfag og særlig matematikk. Norsk skole må endres slik at kompetansen innen naturvitenskap økes i kommende ungdomskull og at vi får nok flinke ungdommer som næringslivet kan rekruttere fra. Det blir meningsbrytning med salen og innledere. Kort og godt en saftig diskusjon for bedring av undervisning innen naturvitenskap i norsk skole.
Hvordan er denne programposten koblet til teknologi?
For å lykkes med teknologiutviklingen i Norge må kommende generasjoner sikres å ha en grunnleggende naturvitenskapelig og teknologisk forståelse og interesse.