I denne sesjonen dykker vi ned i de teknologiske aspektene ved XR-teknologi (utvidet virkelighet) og hvordan den kan utvikles og brukes for å skape løsninger på komplekse utfordringer. Vi tar et teknologisk perspektiv og belyser hvordan avanserte systemer muliggjør simulering og opplæring i situasjoner som tidligere har vært utilgjengelige for trening og tilvenning.
Det vil være to foredrag:
Weave Reality v/CTO Eirik Wahl presenterer teknologien bak en app med 3D-kart i XR, som brannvesenet bruker for diskusjonsøvelser og situasjonsforståelse rundt brann eller andre krisesituasjoner, med vekt på hvordan teknologiene fungerer for å skape dynamiske, relevante og nyttige opplevelser.
TechnipFMC v/Stian Nordby, manager i Digital Solutions (XR), demonstrerer hvordan avansert XR brukes til opplæring av operatører i marine miljøer, med fokus på hvordan front-end løsninger som VR-briller samspiller med komplekse simuleringsmodeller og datainnsamling i sanntid. Sesjonen inkluderer en hands-on demonstrasjon, der publikum kan oppleve hvordan teknologien fungerer i praksis.
Annet om dette arrangementet
Etter de to foredragene og praktisk visning av frontend/backend vil det bli mulighet for å stille spørsmål. Dette er en programpost for de som ønsker å forstå de teknologiske prinsippene bak XR-løsninger. Vi utforsker hvordan maskinvare, programvare og dataintegrasjon spiller sammen for å skape banebrytende verktøy innen beredskap og industriell innovasjon. Her handler det ikke bare om brukeropplevelse, men om å forstå hvordan teknologien bygges og utnyttes til å løse reelle utfordringer.
Fagnettverk XR i NITO står bak dette arrangementet.
Kobling til teknologi
Dette arrangementet har teknologer og utviklere som primærmålgruppe, hvor vi ser på tech-stack som er nødvendig for å utvikle brukervennlige grensesnitt.