Spørsmål & Svar om konseptscenene
- Q: Vi er partnere, er vi garantert en plass?
A: Nei, dessverre. Partnerskap gir ikke garanti for plass på noen Agenda-konseptscener. - Q: Hvorfor ikke? Er det rettferdig?
A: Ja, det mener vi. Etter hvert som festivalen vokser, må oppbyggingen vår gi så mange arrangører som mulig anledning til å bli med i vurderingen. - Q: Er det mulig å søke på alle Agendas konseptscener, inkludert Ung and Parkscenen?
A: Ja, det kan søkes til alle konseptscenene, inkludert Parkscenen. Her er imidlertid noen flere tidsluker reservert og kriteriene er strengere. Søknad til TeXpo-området åpner også november. 15, men den har eget søknadsskjema.
- Q: Hva vil være avgjørende for utvelgelsen?
A: Kvaliteten på innholdet og variasjonen av emner på scenen totalt vil være avgjørende. - Q: Som arrangører trenger vi forutsigbarhet, hvorfor gjøre det på denne måten?
A: Vi vet at det er utfordrende ikke å vite hva man kan planlegge for. Men dette er egentlig det samme som vi gjorde for Kongsberg Agenda 2024 – bare litt mer formelt og strukturert. - Q: Søknadsfristen er urealistisk; kan dere skyve den?
A: Nei, dessverre, og grunnen er nettopp forutsigbarhet – vi ønsker at arrangører skal få komme i gang med arbeidet. - Q: Vi kan ikke planlegge ordentlig hvis vi ikke vet om vi har en scene?
A: Dette er det beste argumentet for å ha søknaden klar så snart som mulig! Kanskje det er mulig å se på dette som en «tabletop-øvelse», og samtidig tenke på alternative lokasjoner. - Q: Dette gjør det umulig for oss å planlegge for å ha innhold på konseptscenene, er dette det dere ønsker?
A: Absolutt ikke, og vi beklager hvis noen føler det slik. Vær oppmerksom på at for noen konseptscener er det mange flere arrangører som ønsker tid enn tilgjengelige plasser. - Q: Vil ikke dette være til fordel for arrangører som kjenner arenaen godt, og vil ikke festivalen gå glipp av nytt innhold?
A: Vi vet at noen vil ha et "forsprang". Men i så fall er vi sikre på at publikum vil få gleden av flotte programposter. Og for 2026 vil flere arrangører være forberedt. - Q: Hvorfor to søknadsrunder, er ikke dette rotete?
A: Vel, er du ikke klar for den første runden, sikter du inn mot den andre. Å ha to runder gir administrasjonen mulighet til å starte planleggingen. Vi håper at fristen generelt motiverer arrangører til å komme i gang så tidlig som mulig. - Q: Vil ikke dette få arrangører til å sette sine programinnlegg på frie scener?
A: Vel, vi vil at arrangørene også skal "oversvømme" de frie scenene – da er det opp til Kongsberg Agenda å gjøre konseptscenene spennende og godt markedsførte nok til å forbli attraktive. - Q: Og er alle tidsslåtter tilgjengelige for søknad?
A: Du står fritt til å liste opp et hvilket som helst tidsrom i søknaden din. Noen tidsluker vil imidlertid være låst av konserter, lydsjekker, Kongsberg Agenda-poster etc. – og for å sikre at vi har noe tilgjengelig for "must-haves" som kan dukke opp. Vi vil forsøke å gi informasjon om låste tidsslåtter. - Q: Hvorfor må vi søke i et eget skjema? Dette er upraktisk, må vi skrive de samme tingene to ganger?
A: Vårt system for registrering av programposter vil bli forbedret og oppdatert i denne perioden. Et tips er å ha søknadsteksten i et word-dokument slik at du kan klippe og lime inn når det er på tide å registrere programposten. - Q: Hvor mange detaljer må vi ha klare, vi kan umulig låse inn alle paneldeltakerne våre?
A: Vi ønsker å få en følelse av hva du (realistisk) sikter mot. For eksempel, ikke oppgi statsministeren som deltaker, hvis det er helt usannsynlig å få fatt i ham. - Q: Vi fikk ikke plass gjennom den første søknadsrunden, hva skjer med søknaden vår?
A: Søknadsportalen forblir åpen, så den vil fortsatt bli vurdert for runde to – hvis du ikke aktivt trekker den tilbake. - Q: Hva skjer etter 15. februar hvis det fortsatt er ledige tidsslåtter?
A: Da er alle velkomne til å spørre etter tid og plass gjennom kontaktpersonen for den aktuelle Agenda-konseptscenen. Da trenger du ikke bruke søknadsskjemaet. - Q: Vi har søkt, så hva nå? Radiostillhet til det er avgjort?
A: Nei, dette setter i gang en dialog! Det er ikke en hemmelig, lukket prosess, men en måte å samhandle på for å finne de beste løsningene. - Q: Vår søknad er akseptert, med noen justeringer, hva skjer nå?
A: Det er tredelt. Først får du en uke til å bekrefte. For det andre har du en uke fra 15. februar til å registrere programposten ditt i vårt registrerings system. For det tredje fortsetter du å planlegge og jobbe for å få alt i orden.